Veterinærkontoret på Totland
Veterinærkontoret på Totland, v/- Veterinær Carl Aage Wangel

Stikkemygg

Stikkemygg (Culicidae) er blodsugende insekter og kan være svært irriterende for hesten. Myggen er ganske aggressiv og mange bitt kan gi store hevelser i huden og intens kløe. Andre steder i verden er myggen kjent for å overføre sykdommer mellom hester (som equine encephalitis og West Nile Virus). I Nord Amerika og Europa er den kjent for å overføre nematoden (rundormen) hestens abdominalorm (Setaria equina). Dette er en orm som lever fritt i hestens bukhule.

I sjeldne tilfeller kan man observere ormen i et øye hos hesten. Dette kan føre til blindhet på aktuelle øye.

Knott

Knott (Simuliidae) er en kraftig, liten (2 til 6 millimeter), blodsugende mygg. Den er sort og kaldes "black flies" eller "buffalo gnats" på engelsk. Det er omkring 50 kjente arter i Norge. I blant annet Nord Amerika er knott et lang større problem for hesten enn her i landet. Den angriper den innvendige overflaten i hestens øre, hvilket irriterer og forvolder smerter hos hesten. Spyttet fra knotten kan i tillegg utløse lokale, allergiske reaksjoner.

Sviknott (Ceratopogonidae)

Dette er en artsrik familie av veldig små mygg (1 til 2 millimeter). Blant disse er det den bitende sviknott (Culicoides), som er den største plagen for hesten. Den kaldes "culicoides gnats" på engelsk. Spyttet fra sviknott (Culicoides) kan utløse en allergisk hudreaksjon med intenst kløe. Tilstanden kaldes sommereksem (summer itch, Queensland’s itch, sweet itch) og forekommer, her i landet, spesielt hos islandshest. For å lindre kløen, gnubber hesten seg så intens at hårene forsvinner og huden beskadiges.